ΠΟΛΙΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΗΣΙΑ ΜΑΣ






* Ας δώσουμε στη λέξη ΠΟΛΙΤΗΣ το νόημά της, η συμμετοχή μας μπορεί να αλλάξει πολλά. Μην αναθέτεις τη ζωή σου σε άλλους, γίνε μέρος της λύσης, γίνε Πολίτης.*


ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ



ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Οι θέσεις μας επιγραμματικά:
·  Δημόσια Δωρεάν Παιδεία
·  Κατάργηση των τροφείων στους βρεφονηπιακούς σταθμούς.
·  Αναζήτηση μεγάλης έκτασης με σκοπό τη δημιουργία σχολικών κτιρίων που θα καλύπτουν τις ανάγκες στέγασης των μαθητών για τα επόμενα πενήντα χρόνια.
·  Τα κυλικεία πρέπει να αποτελέσουν χώρους διατροφικής εκπαίδευσης των μαθητών.
·  Έγκαιρος προγραμματισμός στις υλικοτεχνικές υποδομές:
Άμεση και ουσιαστική λειτουργία της δημοτικής σχολικής επιτροπής και των σχολικών επιτροπών.
·  Ενίσχυση της συνεργασίας των φορέων της εκπαίδευσης με τον Δήμο. Έγκαιρη καταγραφή των προβλημάτων των υλικοτεχνικών υποδομών, επεξεργασία και ιεράρχηση των προβλημάτων με προτεραιότητα την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών.
·  Ενημέρωση και δημοσιοποίηση χρονοδιαγράμματος σε κάθε σχολική μονάδα σχετικά με την έναρξη και την πορεία των παρεμβάσεων στις υλικοτεχνικές υποδομές των σχολείων.
·  Διάσωση τοπικού πολιτισμού: Δημιουργία παιδαγωγικών και πολιτιστικών θεσμών που θα προβάλλουν τη σύγχρονη τοπική πολιτιστική παραγωγή. Διατήρηση και ενίσχυση των ήδη υπαρχόντων. Σχεδιασμός εκδηλώσεων με την ουσιαστική και αλληλέγγυα συμμετοχή του κόσμου.
·  Επαναλειτουργία Δημοτικής Βιβλιοθήκης και Παιδικής Δημοτικής Βιβλιοθήκης.
·  Ανοιχτή βιβλιοθήκη που θα στοχεύει στην αποκέντρωση των βιβλιοθηκών με τη συνεργασία των ήδη υπαρχόντων σχολικών βιβλιοθηκών.
·  Κινητό- Κοινωνικό Αρχείο: Δημιουργία αρχείων “Ηχοτόπια” “Εικόνες” που θα συγκεντρώνουν τοπικές μουσικές, τραγούδια και φωτογραφίες του τόπου. Τα συγκεκριμένα αρχεία θα στοχεύουν στην διάσωση του ανώνυμου τοπικού πολιτισμού χωρίς κριτήρια.
·  Διαφύλαξη της ιστορικής μας συνέχειας ως φορέα της συλλογικής ιστορικής μας μνήμης.
Ψηφιοποίηση του ιστορικού αρχείου Νάξου για την διατήρηση και παραμονή των πληροφοριών στο νησί. Κατασκευή ιστοχώρου με σκοπό να έχουν όλοι και όλες πρόσβαση σ' αυτές τις πληροφορίες.
Διάσωση και ανάδειξη τοπωνυμιών.
·  Στέγαση Πολιτιστικών Ομάδων και Συλλόγων που λειτουργούν στη Νάξο κ Μικρές Κυκλάδες. Χαρτογράφηση δημοτικών κτιρίων και ιστορικών δημοτικών κτιρίων.


·  Κοινωνικό Θερινό Σχολείο: προαγωγή κοινωνικής μάθησης απαλλαγμένης από έμφυλους, ταξικούς, φυλετικούς, εκπαιδευτικούς και οποιοδήποτε άλλου τύπου κοινωνικούς αποκλεισμούς. Αποκεντρωμένη, μετακινούμενη δομή σε όλα τα μέρη του Δήμου μας.
·  Οικολογική εκπαίδευση (Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης)
·  Κέντρο Μάθησης: Δημοτικός χώρος που θα λειτουργεί ως εστία συνεύρεσης των νέων του  τόπου μας και θα εστιάζει στην μαθητεία τεχνών και άλλων χρήσιμων δεξιοτήτων για κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη. Συμπληρωματικός στόχος του «Κέντρου Μάθησης» είναι η οργάνωση του Μικρού μουσικού εργαστηρίου Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων που θα διοργανώνει μουσικά εργαστήρια με δασκάλους μουσικής από τον τόπο μας, αλλά και από άλλα μέρη της Ελλάδας και του κόσμου (Ενίσχυση της τοπικής παραγωγής πολιτισμού και της ανταλλαγής πολιτισμού. Πολιτιστικό προϊόν που συνδέεται με τον τουρισμό).

Ανταλλάξιμοι 1924

Στο βαπόρι με τους ανταλλάξιμους για τη Θεσσαλονίκη, οι Πόντιοι απ' το πρωί το είχαν ρίξει στην καζάσκα. Η μάνα μου, που είχε ανέβει από την Πόλη, τους έβλεπε και δε μπορούσε να το χωνέψει. «Εμείς τα χάσαμε όλα· πατρίδα, σπίτι, συγγενείς- αυτοί που το βρίσκουν το κέφι;» ρώτησε ένα γέροντα από την Τραπεζούντα, που κάθονταν πλάι της. «Κόρη μου», της είπε εκείνος, «εσύ τι θα 'κανες αν έχανες τον άντρα σου την ίδια μέρα που θα είχες γεννητούρια; Θα έκλαιγες ή θα χαιρόσουν; Κι εμείς τα χάσαμε όλα, μα βρήκαμε τη λευτεριά μας. Γι' αυτό χαιρόμαστε».
 Η μάνα μου δεν απάντησε, μπερδεύτηκε. Μέσα της όμως σάλευε μια απορία: «Μήπως εκείνο που μετράει πιο πολύ δεν είναι το να βρεις τη λευτεριά σου αλλά το να μη χάσεις το χώμα σου;»

 Ντίνος Χριστιανόπουλος,
Η πιο βαθιά πληγή
Καταστατικές θέσεις της Κίνησης για την Παιδεία και τον Πολιτισμό

             Το πρόγραμμα της Κίνησης «Πολίτες για τα Νησιά μας» διαμορφώνεται από τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας. Ως υποψήφια δημοτική αρχή, έχουμε συλλέξει μέρος των προβλημάτων των υποκειμένων εκπαίδευσης που αφορούν την καταπάτηση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματός μας για Δωρεάν και Δημόσια Παιδεία. Ειδικότερα, «η Κίνηση αγωνίζεται για να μην συνεχισθεί η πορεία της εκπαίδευσης, της υγείας και των άλλων δημόσιων αγαθών προς την ιδιωτικοποίηση».  Έχουμε συλλέξει επίσης μέρος των αιτημάτων γονιών και μαθητών/ μαθητριών του Δήμου μας για ασφαλή, ποιοτική και κοινωνικά προσανατολισμένη εκπαίδευση.
            Ως μια δημοτική Κίνηση, από τις πολλές σήμερα στην Ελλάδα της Κρίσης που συστήνονται από «τα κάτω», επιδιώκουμε να διαφυλάξουμε με κάθε τρόπο κοινωνικά αγαθά, όπως η Παιδεία, που βάλλονται από τις πολιτικές της μνημονιακής συγκυβέρνησης και την Τρόικα. Επιθυμούμε να αγωνιστούμε, μαζί με τους συμπολίτες μας, για μια Παιδεία και έναν Πολιτισμό που θα προάγουν την συλλογική ιστορική μας μνήμη και θα στρέφονται ενάντια σ' οποιοδήποτε εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο επιβάλλει ανταγωνιστικές σχέσεις, στερεότυπα και κοινωνικούς αυτοματισμούς. Αγωνιζόμαστε για μια Παιδεία και έναν Πολιτισμό που θα αναζητούν νέους τρόπους δόμησης των ήδη καταρρακωμένων κοινωνικών μας σχέσεων, χωρίς φυλετικούς και έμφυλους διαχωρισμούς. Για μια Παιδεία και έναν Πολιτισμό που θα συμβάλουν στην εκ νέου πολιτισμική, εντόπια παραγωγή και θα αναδεικνύουν την νησιωτικότητα και την τοπικότητα κάθε περιοχής της επικράτειας του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων. Για εμάς, η εκπαίδευση, η παράδοση και ο πολιτισμός σημαίνουν ιδιαιτερότητα και η ιδιαιτερότητα καθορίζεται από τον τρόπο που οι άνθρωποι συνθέτουν τις ατομικές ανάγκες και τα συναισθήματα τους με την κοινωνία και το περιβάλλον.
            Βάσει του καταστατικού μας χάρτη οφείλουμε να προασπίζουμε και να υπερασπίζουμε την πολιτιστική και ιστορική ταυτότητα των κατοίκων της επικράτειας του Δήμου μας. Η υποστήριξη και η παραγωγή ενός πολυνησιακού πολιτισμικού τοπίου δεν θα ήταν δυνατή χωρίς την λογική της αποκέντρωσης της πολιτισμικής παραγωγής σ' όλη την επικράτεια του Δήμου.
             Ειδικότερα για την Παιδεία, λόγω του γεγονότος ότι σε περιόδους οικονομικής κρίσης παρατηρείται η καταπάτηση των πολιτικών, κοινωνικών και εργασιακών δικαιωμάτων, καθώς και η εγκαθίδρυση ταξικών, έμφυλων και φυλετικών διαφορών, μια υποψήφια δημοτική αρχή οφείλει να αποτρέπει τη διάχυση ρατσιστικού, ομοφοβικού και οποιοδήποτε άλλου εξουσιαστικού λόγου στα σχολεία.

Μνημόνιο, Παιδεία, Πολιτισμός και Τοπική Αυτοδιοίκηση

 i) Μνημόνιο, Παιδεία και Πολιτισμός:
            Το σχολείο ως κοινωνικός θεσμός σ' αυτή την ιστορική συγκυρία, βάλλεται από τη μνημονιακή πολιτική με αποτέλεσμα την καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών και την περαιτέρω υποβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος. Οι μαζικές απολύσεις, οι μεταβολές στις εργασιακές σχέσεις καθώς και η βάρβαρη αξιολόγηση της σχολικής μονάδας εντείνουν την πολυδιάσπαση και τη συρρίκνωση του εκπαιδευτικού κλάδου και επιβάλλουν τον κανιβαλισμό ανάμεσα στους εργαζόμενους.
            Τα επιβαρυμένα ή υπερχρεωμένα νοικοκυριά υπόκεινται σε όλο και πιο αυταρχικές φορολογικές επιβαρύνσεις και αναγκάζονται, αν έχουν απ' το περίσσευμά τους, να πληρώνουν επιπλέον και φροντιστήρια προκειμένου να ανταποκριθούν οι μαθητές/τριες στην επιβαλλόμενη υπερεντατικοποίηση ενός ήδη ανταγωνιστικού εκπαιδευτικού συστήματος που τους ωθεί σε ένα νεοφιλελεύθερο σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μόνο και μόνο για να συναντήσουν, μετά τις σπουδές τους, την ανεργία ή τη μετανάστευση.
            Οι συνέπειες της μνημονιακής πολιτικής στο πεδίο της παραγωγής πολιτισμού από την τοπική αυτοδιοίκηση, είναι επίσης πολλαπλές. Σε μια κοινωνία που την γονατίζουν τα μέτρα λιτότητας, εξακολουθεί να επικρατεί η νοοτροπία της αγοράς και του καπιταλισμού, νοοτροπία που προτάσσει τη λογική ότι όλα πωλούνται και αγοράζονται. Όλα καταναλώνονται..
           Η ανασφάλεια και η αβεβαιότητα που απορρέουν από τις πολιτικές φτωχοποίησης διαλύουν και τους εναπομείναντες θεσμούς αλληλεγγύης αποτρέποντας τον κόσμο, αφενός να συμμετέχει στα κοινά και αφετέρου καλλιεργούν ένα άγριο κοινωνικό περιβάλλον όπου επικρατεί μεγαλύτερος ανταγωνισμός, ατομισμός και επιθετικότητα. Στο τοπικό επίπεδο αυτό μεταφράζεται ως κατανάλωση υποπροϊόντων πολιτισμού.


ii) Τοπική Αυτοδιοίκηση, Παιδεία και Πολιτισμός

           Τα τελευταία χρόνια, λόγω πολλών δυσμενών νομοθετικών τροποποιήσεων στον κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και με το Πρόγραμμα «Καλλικράτης», ο ρόλος των τοπικών κοινοτήτων έχει ατονίσει, ενώ έχει δοθεί υπερεξουσία στο Δήμαρχο. Πιο συγκεκριμένα μεταφέρθηκαν στους Δήμους πρόσθετες αρμοδιότητες, διευρύνοντας ταυτόχρονα την εδαφική περιφέρεια και χωρίς βέβαια να δοθούν τα ανάλογα κονδύλια.
             Τα ελλειπή κονδύλια που κατευθύνονται στην Παιδεία δεν υπόκεινται σε σωστή διαχείριση από τις εκάστοτε δημοτικές αρχές του τόπου. Βασικός στόχος αυτών των πολιτικών και νομοθετικών ρυθμίσεων είναι η αποδιάρθρωση της έννοιας της Παιδείας ως δημόσιου και δωρεάν αγαθού. Παράλληλα, οι βασικές ανάγκες ασφάλειας και υγείας των μαθητών, δεν μπαίνουν σε προτεραιότητα από τις παρελθούσες δημοτικές αρχές. Δημοτικές αρχές που στερούνται πολιτικής βούλησης, δεν μεριμνούν για την πρόληψη των υλικοτεχνικών προβλημάτων των σχολείων και δεν οργανώνουν τις αρμόδιες, για την εκτέλεση των αυτονόητων σχολικών αναγκών, υπηρεσίες. Αυτή τη στιγμή η δημοτική επιτροπή Παιδείας και οι σχολικές επιτροπές αρκούνται μόνο στο να μοιράζουν τις πενιχρές χρηματοδοτήσεις για την Παιδεία, χωρίς να εξαντλούν τον ουσιαστικό ρόλο (διαχείρισης)  που τους αναθέτει η νομοθεσία.



             Πιο συγκεκριμένα, οι διευθύνσεις των σχολείων αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις σε αναλώσιμα υλικά, σχολικό εξοπλισμό κλπ και υπάρχουν σχολικά κτίρια στο Δήμο μας που χρήζουν άμεσων και αναγκαίων τεχνικών παρεμβάσεων συντήρησης για την ασφάλεια των μαθητών. Στο παρελθόν είχαν παρατηρηθεί εγκληματικές παραλήψεις από τους αρμόδιους δημοτικούς φορείς, που έθεσαν και εξακολουθούν να θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών. Η εγκατάλειψη της υπαίθρου, τα λουκέτα στα σχολεία κλπ εξωθούν τους κατοίκους των χωριών να αναζητούν εργασία στη Χώρα της Νάξου με αποτέλεσμα την όλο και μεγαλύτερη αστικοποίηση της πόλης. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που οι αίθουσες των σχολικών κτιρίων είναι λίγες και απαιτείται δημιουργία σχολικών μονάδων εκτός Χώρας όπου θα στεγάζεται ο όλο και αυξανόμενος αριθμός μαθητών.
             Η εμπειρία και η συζήτηση που υπάρχει όλο αυτό το διάστημα με διάφορους κοινωνικούς φορείς και υποκείμενα της εκπαίδευσης, μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι τα προβλήματα στο χώρο δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν χωρίς την ουσιαστική συμμετοχή και τον ενεργό ρόλο της τοπικής κοινωνίας και ιδιαίτερα του Δήμου. Απέναντι στις δραματικές μειώσεις των κονδυλίων για την Παιδεία ο Δήμος οφείλει να θέτει πολιτικές προτεραιότητες για την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών.
             Σε ζητήματα που αφορούν εργασιακές διεκδικήσεις και δυσμενείς αποφάσεις της κεντρικής διοίκησης, ο Δήμος πρέπει να είναι με το μέρος της κοινωνίας και να συμμετέχει ενεργά μαζί με τους δημότες σε μια διαρκή προσπάθεια για τη δημιουργία ενός κοινωνικού συνδικαλισμού.
             Σε ό,τι αφορά τον Πολιτισμό, η επόμενη δημοτική αρχή οφείλει να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες ούτως ώστε οι ίδιοι οι Δημότες να παράγουν πολιτισμό και να σταματήσει επιτέλους η εισαγωγή και ενοικίαση πολιτισμού. Επίσης, έχει καθήκον να δημιουργήσει κοινωνικές εστίες μάθησης και πολιτισμού, ορθά και επιστημονικά σχεδιασμένες, ούτως ώστε να κρατήσει τους νέους και τις νέες στον τόπο μας και να προσφέρει ουσιαστικά κίνητρα προκειμένου να τους καταστήσει ενεργούς συμμέτοχους στην από κοινού παραγωγή ενός νέου πολιτισμικού τοπίου.  Τέλος, οφείλει να δεσμευτεί στην ορθή, συνεπή και διαφανή διαχείριση των κονδυλίων που κατευθύνονται στον Πολιτισμό και την Παιδεία, δηλαδή σε μια ευρηματική και πολιτικά υπεύθυνη διαχείριση που θα έχει ως κύριους στόχους την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών, την παροχή ίσων ευκαιριών στους νέους και στις νέες του τόπου μας και την προαγωγή ενός τοπικού πολιτισμού που θα συμβάλλει στην κατεύθυνση της καλλιέργειας, της επικοινωνίας, της έκφρασης και τελικά της δημιουργίας= Δήμος +έργο.

Δήμος και διεκδικήσεις φορέων εκπαίδευσης (κοινωνικός συνδικαλισμός)

            Ο Δήμος πρέπει να είναι κοντά στα κινήματα που θα απαρτίζονται από καθηγητές, γονείς και μαθητές. Οφείλει να υπερασπίζεται και να συμμετάσχει στις διεκδικήσεις της τοπικής εκπαιδευτικής κοινότητας. Ζώντας σ' αυτή την κοινωνική πραγματικότητα που επιβάλλει η Τρόικα, η μνημονιακή συγκυβέρνηση και ο Καλλικράτης, μια δημοτική αρχή οφείλει να μεριμνά για τη διαφύλαξη ίσων ευκαιριών και να διεκδικεί μαζί με τους εκπαιδευτικούς, τους συλλόγους γονέων και τους μαθητές/ μαθήτριες Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία.
             Σε όλη την επικράτεια του Δήμου μας έχει παρατηρηθεί η μη έγκαιρη έλευση καθηγητών σε λυκειακές τάξεις, με συνέπεια, εκεί που ούτως ή άλλως δεν φτάνει η βοήθεια της κεντρικής διοίκησης, να μην παρέχονται στους νέους αυτών των περιοχών ίσες ευκαιρίες μάθησης και εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ως υποψήφια Δημοτική Αρχή, οφείλουμε να στεκόμαστε δίπλα στους εκπαιδευτικούς που, κάτω από αυτές τις συνθήκες, δεν μπορούν με κανένα τρόπο να επιτελέσουν το λειτούργημά τους και δίπλα στα παιδιά που τους αφαιρείται το δικαίωμα ισότιμης αντιμετώπισης.
             Πολλά μπορούν να λεχθούν σχετικά με τις μαθητικές καταλήψεις σε όλα τα μέρη της Ελλάδας σήμερα, αλλά εμείς, ως δημοτική Κίνηση που έχει συσταθεί από τα κάτω, οφείλουμε να αφουγκραστούμε τα αιτήματα των μαθητών που εκφράζουν τόσο τις επιπτώσεις της κρίσης στα σχολεία, όσο και την γραφειοκρατική κωλυσιεργία των εκπαιδευτικών φορέων του εκάστοτε τόπου. Ακόμη και στις περιπτώσεις που οι μαθητικές κινητοποιήσεις ποινικοποιούνται από την κρατική εξουσία, οφείλουμε να μην λησμονούμε ότι τα αιτήματα των μαθητών μιλούν για αυτονόητα και συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα. Αιτήματα όπως, Δωρεάν και δημόσια παιδεία, χωρίς ταξικές διαφοροποιήσεις, ενίσχυση των οικονομικά ασθενέστερων μαθητών με κάθε τρόπο και μέσο, υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης κλπ μας βρίσκουν όχι μόνο σύμφωνους αλλά μας καλούν να αναλάβουμε την πολιτική ευθύνη της από κοινού διεκδίκησης αυτών των αιτημάτων μαζί με τους μαθητές.

             Σε τοπικό επίπεδο, η θεσμοθέτηση συχνών ανοιχτών συνελεύσεων με τη συμμετοχή όλων των φορέων εκπαίδευσης, των συνδικαλιστικών οργάνων των εκπαιδευτικών, οποιασδήποτε ομάδας ή σωματείου που ασχολείται με εκπαιδευτικά ζητήματα, των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων, των δεκαπενταμελών συμβουλίων αλλά και οποιουδήποτε δημότη είναι για εμάς ένας από τους πολλούς τρόπους μέσω των οποίων θα δημιουργήσουμε τις συνθήκες της από τα κάτω συμμετοχής, διαβούλευσης και επίλυσης των άμεσων αλλά και πιο μακροπρόθεσμων προβλημάτων των σχολικών κτιρίων, των εκπαιδευτικών ζητημάτων που αφορούν την τοπική επικαιρότητα, αλλά και γενικότερων θεμάτων που αφορούν μια Παιδεία όπως τη θέλουμε.

Προτάσεις για Παιδεία και Πολιτισμό

i) Τι προτείνουμε για τις υλικοτεχνικές υποδομές

Μια αυτονόητη αλλά ταυτόχρονα σημαντική για εμάς πρόταση είναι η ουσιαστική συνεργασία των φορέων- υποκείμενων της εκπαίδευσης και της δημοτικής αρχής, δηλαδή η αναγκαιότητα της ορθής λειτουργίας της δημοτικής επιτροπής παιδείας και των σχολικών επιτροπών, ως συνδετικός κρίκος των φορέων και του Δήμου.
             Με την ενίσχυση της συνεργασίας αποσκοπούμε στον έγκαιρο προγραμματισμό δηλαδή στην ουσιαστική και συνεχή λειτουργία της σχολικής επιτροπής με άμεσο στόχο την πλήρη και έγκαιρη καταγραφή των προβλημάτων, ανά σχολική μονάδα.

           
 Συγκέντρωση, επεξεργασία και αναγκαιότητα ιεράρχησης αυτών των προβλημάτων με προτεραιότητα την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών αλλά και τις ανάγκες των εκπαιδευτικών ώστε να υπάρχει ποιοτική εκπαίδευση.
            Η δημοσιοποίηση  του χρονοδιαγράμματος στα σχολεία και στον τοπικό τύπο, σχετικά με την έναρξη και την πορεία των παρεμβάσεων στις υλικοτεχνικές υποδομές των σχολείων, είναι βασική παράμετρος του έγκαιρου προγραμματισμού και της διαφάνειας.
           Προκειμένου να εξαλει φθούν φαινόμενα διαφθοράς και κατάχρησης του δημόσιου χρήματος είναι απαραίτητη η ανάρτηση, σε κάθε σχολείο και στην ιστοσελίδα του Δήμου, αναλυτικών πινάκων των εξόδων και του τρόπου διαχείρισης των χρημάτων για την Παιδεία από τη σχολική επιτροπή και το Δήμο.
            Αναζήτηση έκτασης σε χωριά, έτσι ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες στέγασης των μαθητών για τα επόμενα πενήντα χρόνια. (Ένα παράδειγμα μακροχρόνιου σχεδιασμού αποτελεί το 1ο Γυμνάσιο Νάξου όπου, από το 1931, καλύπτει τις ανάγκες πολλών γενεών.)
            Αναφορικά με τον πολιτισμό, σ' αυτό το υφιστάμενο κοινωνικό περιβάλλον, μια νέα δημοτική αρχή, οφείλει να απαντήσει με ουσιαστικές λύσεις. Δηλαδή με το να διαφυλάσσουμε τον τοπικό πολιτισμό και να μην επικεντρωνόμαστε στο να αγοράζουμε ή να νοικιάζουμε πολιτισμό από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Οφείλουμε να δημιουργήσουμε τις απαραίτητες συνθήκες ούτως ώστε να μην είμαστε απλοί θεατές, και να γίνουμε ουσιαστικά παραγωγοί πολιτισμού, διατηρώντας την συλλογική πολιτισμική μας μνήμη. Οφείλουμε να παράσχουμε εναλλακτικές  πολιτικές προτάσεις απέναντι στον κίνδυνο μετανάστευσης όλων των νέων του τόπου μας με όποια μέσα διαθέτουμε.



            ii) Προτάσεις για κοινωνικές εστίες μάθησης και πολιτισμού.

             Μια από τις βασικές μας εκπαιδευτικές αρχές που, κατά τη γνώμη μας, σχετίζεται άμεσα με τις προτεραιότητες μιας νέας δημοτικής αρχής, είναι η δημιουργία συμπληρωματικών θεσμών που θα απαντούν στην ουσιαστική ανάγκη για κοινωνική μάθηση, πολιτισμό και Παιδεία υπό τους όρους που θέλουν πλέον τα παιδιά και οι νέοι.  Εκτός από την εκπαίδευση που παρέχεται στα σχολεία, καθήκον του Δήμου είναι να προάγει εξωσχολικές δράσεις εκπαίδευσης για παιδιά, νέους και νέες, καθώς και εργαστήρια ενηλίκων και ημερίδες ενημέρωσης. Αυτές οι προτεραιότητες κρίνονται από εμάς αναγκαίες προκειμένου να αντεπεξέλθουμε όλοι μας στο βίαιο κοινωνικό τοπίο που προάγουν οι πολιτικές φτωχοποίησης.


Παραδείγματα τέτοιων προτάσεων που βρίσκονται υπό συνεχή διαβούλευση και ανοιχτό διάλογο στην Επιτροπή της Κίνησης είναι τα εξής:

1.    Κέντρο μάθησης
Δημοτικός χώρος που, καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου, θα είναι ανοιχτός σε οποιοδήποτε νέο και νέα του τόπου μας. Στον χώρο αυτό θα παρέχονται μαθήματα τεχνών, παραδοσιακών οργάνων, υπολογιστών κλπ., παρέχοντας παράλληλα χρήσιμες δεξιότητες στους νέους και στις νέες και σε οποιονδήποτε πολίτη. Στόχος της δημοτικής κίνησης είναι τα μαθήματα να παρέχονται, σε όλη την περιφέρεια του Δήμου και πιο συγκεκριμένα όπου υπάρχει ανάγκη. Ένας πιο μακροπρόθεσμος στόχος του κέντρου μάθησης είναι η σύσταση του Μικρού μουσικού εργαστηρίου Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων. Το Μικρό Μουσικό Εργαστήρι θα προσφέρει μαθήματα σε χωριά από δασκάλους μουσικής του τόπου μας, αλλά και από άλλα μέρη της Ελλάδας και του κόσμου. Επιπλέον, μέσω των εργαστηρίων, προσδοκούμε στην ενίσχυση της τοπικής παραγωγής πολιτισμού και της ανταλλαγής πολιτισμού καθώς και στην ενίσχυση του μουσικού τοπικού τουρισμού.

2.    Κοινωνικό Θερινό Σχολείο
Η εκπαιδευτική σύσταση του δεν θα είναι επικεντρωμένη στη διδασκαλία όπως την ξέρουμε αλλά θα παρέχονται βιωματικά εργαστήρια που θα στοχεύουν στην κοινωνική μάθηση. Πυλώνας αυτής της δημοτικής εκπαιδευτικής εστίας είναι η αρχή της έμπρακτης αλληλεγγύης επομένως ο άμεσος εκπαιδευτικός στόχος αυτού του σχολείου, είναι η προαγωγή της συμμετοχής όλων των δημοτών, των νέων και των παιδιών του τόπου. Σκοπός μας είναι να προσφέρονται μαθήματα και σεμινάρια σε όλους ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, φυλής και άλλων κοινωνικών διακρίσεων σε θεματολογίες όπως: πολιτισμός (τοπικός και μη),  αθλητισμός, διαφορετικότητας (φύλου, φυλής, ταξικών διαχωρισμών), τοπικής παραγωγής (βιολογικές καλλιέργειες, εκμάθηση βοτάνων του τόπου μας, ποιότητα, ποσότητα τροφής). Επιπρόσθετα, επιθυμία μας είναι στο να συμβάλει μακροπρόθεσμα στην εξωστρέφεια του πανεπιστημιακού θεσμού, με δράσεις όπως: συνεργασία του “Κοινωνικού Θερινού Σχολείου” με διαφορά πανεπιστήμια της Ελλάδας και του κόσμου που ενδιαφέρονται να συνεργαστούν εθελοντικά για τους εκπαιδευτικούς σκοπούς της συγκεκριμένης δημοτικής εκπαιδευτικής δομής. (χρησιμοποίηση δημοτικών χώρων και δημόσιων χώρων που υπό άλλες συνθήκες δεν αξιοποιούνται).

3.    Επαναλειτουργία Δημοτικής Βιβλιοθήκης και Παιδικής Δημοτικής Βιβλιοθήκης
Δυνατότητα όχι μόνο ανάγνωσης και επαφής των Δημοτών με τα βιβλία, αλλά και συνεύρεσης, συνεργασίας και δημιουργίας κοινωνικών σχέσεων.

4.    Ανοιχτή βιβλιοθήκη
Θα στοχεύει στην αποκέντρωση των βιβλιοθηκών του Δήμου μας και στην διατήρηση των ήδη υπαρχουσών βιβλιοθηκών στα χωριά. Συνεργασία με τις σχολικές βιβλιοθήκες.



5.    Κινητό Κοινωνικό αρχείο
Δημιουργία αρχείων “Ηχοτοπία” - “Εικόνες” που θα συγκεντρώνουν τοπικές μουσικές, τραγούδια και φωτογραφίες του τόπου. Τα συγκεκριμένα αρχεία θα στοχεύουν στην διάσωση του ανώνυμου, σύγχρονου τοπικού πολιτισμού και δεν θα υπάρχουν συγκεκριμένα κριτήρια διαλογής και επιλογής των δεδομένων που θα συλλέγονται, αντίθετα, τα αρχεία αυτά θα είναι ανοιχτά και διαδραστικά.

6.    Διάσωση Ιστορικού Αρχείου
Είναι απαραίτητη η ψηφιοποίηση του ιστορικού αρχείου και η δημιουργία σχετικού ιστότοπου ούτως ώστε να μπορούν όλοι όσοι ενδιαφέρονται να έχουν πρόσβαση στην τοπική μας κληρονομιά.

7.    Στέγαση πολιτιστικών συλλόγων
Σχεδιασμός για την ορθή παραχώρησή των δημοτικών κτηρίων με πρόγραμμα, σε πολιτιστικούς συλλόγους και φορείς που σχετίζονται ευρύτερα με την Παιδεία, τον Πολιτισμό και τον Αθλητισμό. Στόχος της νέας Δημοτικής Αρχής είναι να καταστούν τα δημοτικά κτήρια παραγωγικοί και όχι κλειστοί χώροι που θα ζωντανεύουν όλες τις περιοχές της επικράτειας του Δήμου.

Εν κατακλείδι, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι η επιτροπή Παιδείας Πολιτισμού και Αθλητισμού της δημοτικής Κίνησης «Πολίτες για τα Νησιά μας» είναι μια ανοιχτή επιτροπή όπου μπορεί να συμμετάσχει ο καθένας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου