ΠΟΛΙΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΗΣΙΑ ΜΑΣ






* Ας δώσουμε στη λέξη ΠΟΛΙΤΗΣ το νόημά της, η συμμετοχή μας μπορεί να αλλάξει πολλά. Μην αναθέτεις τη ζωή σου σε άλλους, γίνε μέρος της λύσης, γίνε Πολίτης.*


Δευτέρα 9 Ιουλίου 2012

Σε τραγική κατάσταση τα λιμάνια ΟΙ ΠΛΟΙΑΡΧΟΙ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΟΥΝ: «ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΘΡΗΝΗΣΟΥΜΕ ΘΥΜΑΤΑ»


ΟΙ ΠΛΟΙΑΡΧΟΙ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΟΥΝ: «ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΘΡΗΝΗΣΟΥΜΕ ΘΥΜΑΤΑ»

Κίνδυνος- θάνατος κρύβεται σε δεκάδες από τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, τα οποία «βουλιάζουν» από κόσμο τη θερινή περίοδο. Η πρόσκρουση του πλοίου «Νήσος Χίος» της Hellenic Seaways στο λιμάνι της Τήνου έφερε στο φως τα τραγικά προβλήματα και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα καράβια, καθώς όπως λένε τα πληρώματα τους, κάθε φορά που μπαίνουν σε λιμάνι «κάνουν το σταυρό τους».
Όπως λέει  ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων
Εμπορικού Ναυτικού, Γιώργος Βλάχος, το λιμάνι της Τήνου είναι «παγίδα». «Στο τελευταίο συμβάν», τονίζει ο κ. Βλάχος «θα μπορούσαμε να έχουμε θρηνήσει πολλά θύματα. Αυτό το λιμάνι είναι παγίδα. Όταν το πλοίο μπει μέσα στο λιμάνι της Τήνου έχει τη δυνατότητα ενός χειρισμού. Αν όμως ο καιρός είναι τόσο άγριος και δεν σου επιτρέπεται να κάνεις αυτόν τον έναν χειρισμό, δεν έχεις τη δυνατότητα διαφυγής. Εμείς, το λιμάνι της Τήνου το αποκαλούμε φάκα». Τώρα, όπως μας αναφέρει ο κ. Βλάχος, το μόνο που μπορεί να γίνει ώστε να μην κινδυνεύουν οι ζωές των πληρωμάτων και, κυρίως, των επιβατών, είναι να γίνει έργο ανόρθωσης του κυματοθραύστη. «Πρέπει», υπογραμμίζει ο κ. Βλάχος, «να σηκώσουν τον κυματοθραύστη και να τελειώσουν το έργο. Έφαγαν τα λεφτά χωρίς να το τελειώσουν. Αποδείχτηκε ότι ήταν άλλη μια δικαιολογία για να ξοδέψουν τα λεφτά του ελληνικού λαού».
Τα επικίνδυνα
Η ΠΕΠΕΝ, με επίσημη έκθεσή στης που έχει σταλεί στο ΥΕΝ, έχει προειδοποιήσει για την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκοτναι τα λιμάνια της χώρας.
Σύμφωνα με την Ένωση, τα λιμάνια- «φάκες», είναι:
Νάξος: Αν και πρόκειται για το μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων, η Νάξος ουσιαστικά… δεν έχει λιμάνι. Σύμφωνα με την έκθεση της Π.Ε.Π.Ε.Ν. το λιμάνι δεν προστατεύεται επαρκώς από λιμενοβραχίονες και η λιμενολεκάνη στο μεγαλύτερο εύρος της έχει περιορισμένο βάθος. Επίσης, ο προβλήτας που εξυπηρετεί τα πλοία έχει μόνο μια θέση, αυτή του κεφαλιού. Η θεμελίωσής του έχει υποσκαφτεί και παρά τις τσιμεντοενέσεις που έγιναν το λιμάνι εξακολουθεί να είναι κίνδυνος τόσο για τα πλοία, όσο και τους επιβάτες.
 
Θήρα: Στο συγκεκριμένο χώρο, στον Αθηνιό, είναι αδύνατο να γίνει λιμάνι εξαιτίας του μεγάλου βάθους. Αν και τα έργα που έγιναν στον Αθηνιό βελτίωσαν την κατάσταση, δεν μπόρεσαν να λύσουν το βασικό πρόγραμμα του λιμανιού, που είναι η ασφαλής προσέγγιση και παραμονή των πλοίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο λιμάνι δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν περισσότερα από δύο πλοία λόγω του συγκλίνοντα προσανατολισμού των προβλητών, ενώ πολύ συχνά καταγράφονται απώλειες αγκυρών εξαιτίας του μεγάλου βάθους.
Ραφήνα: Το λιμάνι της Ραφήνας θεωρείται «στολίδι» και από τα λίγα που έχουν τόσα πλεονεκτήματα. Παρόλα αυτά λείπει ένα βασικό έργο: Η κατασκευή του προστατευτικού λιμενοβραχίονα. Παράλληλα, στην έκθεσή της η Π.Ε.Π.Ε.Ν. υπογραμμίζει ότι είναι επιβεβλημένη η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης, όπως επίσης και η δημιουργία ολοκληρωμένων θέσεων πρυμνοπλαγιοδέτησης.
Κάλυμνος: Τα μεγάλα πλοία που δραστηριοποιούνται στη γραμμή των Δωδεκανήσων προσεγγίζουν με μεγάλη δυσκολία του λιμάνι της Καλύμνου καθώς δεν έχει κατασκευαστεί προβλήτα στην εξωτερική πλευρά του λιμενοβραχίονα. Εκτός ότι και σε αυτό το λιμάνι πρέπει να γίνει εκβάθυνση της λιμενολεκάνης, είναι άκρως απαραίτητο να γίνει η διαμόρφωση του χερσαίου χώρου ώστε να αξιοποιηθεί ο ανατολικός προβλήτας.
Σύρος: Σε πολλά σημεία της λιμενολεκάνης το βάθος έχει ελαττωθεί με αποτέλεσμα να δυσχεραίνονται οι χειρισμοί των πλοίων με μεγάλο βύθισμα. Επίσης, όσο επικρατούν άσχημες καιρικές συνθήκες στο νησί δεν διατίθεται θέση πρυμνοπλαγιοδέτησης που να εγγυάται την ασφαλή παραμονή του πλοίου.

ΚΕΑ: Σε ρυθμό… χελώνας κινούνται τα έργα στο λιμάνι της ΚΕΑΣ. Η τεράστια ζημιά που είχε προκληθεί στο λιμάνι πριν από οκτώ χρόνια λόγω των κακών καιρικών συνθηκών δεν έχει αποκατασταθεί ακόμη. Οι καπετάνιοι κυριολεκτικά ακροβατούν ώστε να συνδέουν το νησί.

Ψαρά: Η ίδια τραγική κατάσταση επικρατεί και στο λιμάνι στα Ψαρά. Από το 2005 έχει υποστεί τεράστιες ζημιές και εν έτη 2012 τα έργα ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί βάζοντας σε κίνδυνο τους επιβάτες.
Πάτρα: Το λιμάνι της Πάτρας είναι πλέον μικρό. Και για τον αριθμό και για το μέγεθος των πλοίων που δραστηριοποιούνται στη γραμμή της Αδριατικής . Εκτός από τις ζημιές που έχουν γίνει λόγω κακών καιρικών συνθηκών για να αυξηθεί η ασφάλεια είναι απαραίτητη η δημιουργία του επιπλέον χερσαίου χώρου.

 
Ρόδος: Το λιμάνι είναι εκτεθειμένο στους Α-ΝΑ ανέμους με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται τόσο οι πλοίαρχοι, όσο και τα πλοία. Τα στελέχη της Π.Ε.Π.Ε.Ν. έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου επισημαίνοντας να βρεθεί μια εναλλακτική λύση για τις περιπτώσεις που τα μελτέμια είναι δυνατά. Όπως για παράδειγμα η εκβάθυνση της περιοχής Καμείρου Σκάλας. Όμως, τίποτα δεν έχει γίνει και οι πλοίαρχοι συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται για να δέσουν ή να φύγουν από το λιμάνι. 
Και το ΕΜΠ κρούει τον κώδωνα
Δεν είναι μόνο η έρευνα της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού που έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τη δραματική κατάσταση που επικρατεί στα λιμάνια της χώρας. Τα σοβαρά προβλήματα και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα περισσότερα λιμάνια της χώρας περιγράφει γλαφυρά η έκθεση του Εργαστηρίου Λιμενικών Έργων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Η έρευνα διεξήχθη υπό τον καθηγητή και πρώην Πρύτανη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Κωνσταντίνο Μουτζούρη, αλλά από τότε δεν έχει δρομολογηθεί κανένα απολύτως έργο ώστε να βελτιωθεί η κατάσταση των λιμανιών της χώρας. Ποιος να ενδιαφερθεί άλλωστε και γιατί, όταν κινδυνεύουν χιλιάδες ζωές; Στην έρευνα του ΕΜΠ υπογραμμίζεται μεταξύ άλλων ότι στο 24,2% των λιμανιών της Ελλάδας καταγράφονται ναυτικά ατυχήματα τόσο πριν εισέλθουν στο λιμάνι, όσο και καθόλη τη διάρκεια που προσαράζουν σε αυτό. Η έρευνα επίσης έδειξε ότι το ίδιο ποσοστό των λιμένων αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα στην αστυνόμευση. Παράλληλα, στο 14,7% των λιμένων που ερευνήθηκαν υπάρχουν αντικείμενα τα οποία θα μπορούσαν να εμπλακούν στις άγκυρες και να προκαλέσουν σημαντική καθυστέρηση στο δρομολόγιο του πλοίου με συνέπεια την ταλαιπωρία των επιβατών. Ακόμη, στο 72,6% των λιμένων υπάρχει ζήτημα με την ασφάλεια των πλοίων σε περίπτωση εκδήλωσης δυσμενών καιρικών συνθηκών.
Σύμφωνα με την έρευνα, στα τέσσερα από τα δέκα λιμάνια δεν υπάρχει επαρκής απόσταση μεταξύ δυο πλοίων που «δένουν», στο 45,3% των λιμένων υπάρχουν περιστατικά όχλησης των πλοίων της ακτοπλοΐας από άλλα σκάφη και στο 25,3% υπάρχει πρόβλημα με την ποιότητα του πυθμένα. Όσον αφορά την προστασία της λιμενολεκάνης από τους κυματισμούς στο 82,1% των λιμανιών δεν υπάρχει εξωτερική προστασία, ενώ στο 45,3% παρατηρούνται καθυστερήσεις στη φορτοεκφόρτωση λόγω κυματισμών.
presstime

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου